Kuinka fiksuja ihmisiä koulutetaan

Ihmisissä on valtavasti voimaa ja energiaa muuttaa asioita ja korjata arjen lukkoja tai huonoja toimintamalleja. Kun työ on mielekästä ja sillä on ymmärrettävä päämäärä, moni ihminen uhraa lukemattomia tunteja yhteisen hyvän eteen, vrt. vaikkapa Wikipedia-projekti tai lukuisat hyväntekeväisyyskeräykset. Jotain maagista on myös siinä, että laitetaan ihmisiä puhaltamaan yhteen hiileen, siitä puhuu mm. Keith Sawyer (www.groupgenius.net) luovuuden kannalta kirjassaan Group Genius.

Saan paljon kysymyksiä, miksi olemme päätyneet tällaiseen tapaan kouluttaa. Siksi päätin jäsennellä ajatukseni näkyville, olkoon tämä inspiraationa ja kannustimena myös muille alamme yrittäjille. Hyviä ideoita saa ja kannattaakin varastaa, mutta silloin sinulla on velvollisuus toteuttaa ne hyvin!

Meidän työtapamme on yksinkertainen, hyödynnetään sitä potentiaalia, jota fiksuissa ihmissä on jo valmiiksi. Nostetaan peffamme ylös mukavilta neukkarin tai toimiston tuoleilta ja tehdään yhdessä. Perustaksi voidaan ottaa hyvinkin yksinkertainen harjoite, leikki, peli tai toisessa ääripäässä jopa päivän pituinen simulaatio. Altistetaan ihmiset sille kokemukselle ja annetaan heidän vertailla kokemuksiaan.

Kuinka me sen teemme...

Periaatteellinen kaavio, kuinka koulutuksemme rakentuu. Klikkaamalla kuvaa pääset Prezi-esitykseen kaaviosta.

Koulutuksen aikana tehtävämme on tulkita ja havainnoida sekä reaktiota että fasilitoida purkukeskustelua, niin että kokemukset tulevat monipuolisesti esille ja relevanssi työelämään on selkeä. Paljon useammin me improvisoimme kuin osallistujamme ja siksi paremman puutteessa nimitän työtapaani mukautuvaksi fasilitaatioksi. Improvisaatio on aikoinaan kehitetty näyttelijäntyökaluksi ja teatterissa sitä paljon tehneillä on syntynyt hyvä perstuntuma, mitä tietyissä vuorovaikutustilanteissa tapahtuu ja miksi.

Hyvän ja huonon kouluttajan tunnistaa nimenomaan siitä, miten hän käsittelee syntynyttä reaktiota ja kuinka hän hoitaa jälkipyykin. Purkukeskustelu on ihan must ja sen poisjättäminen olisi vähintään tyhmää mutta ainakin ammatillisesti epäpätevää. Toinen sudenkuoppa olisi päättää reaktio etukäteen, joskus samastakin harjoitteesta tulee hyvin erilaisia lopputuloksia ja silloin on parasta pitää hoksottimet auki. Kolmanneksi on kouluttajan tehtävä luoda turvallinen ja luottava ilmapiiri, sillä ei tulehtunut tiimi parane itsekseen tai luovuus lisäänny negatiivisilla kontribuutioilla.

Hyviä koulutuksia kaikille ja työniloa syksyyn!

Mainokset

One thought on “Kuinka fiksuja ihmisiä koulutetaan

  1. Päivitysilmoitus: Case Study: Esiintymistaitoa asiantuntijalle – Pohjola « IMPROVment.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s